Guvernul României

Hotărârea nr. 599/2018 pentru aprobarea Metodologiei standard de evaluare a riscurilor de corupţie în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, împreună cu indicatorii de estimare a probabilităţii de materializare a riscurilor de corupţie, cu indicatorii de estimare a impactului în situaţia materializării riscurilor de corupţie şi formatul registrului riscurilor de corupţie, precum şi pentru aprobarea Metodologiei de evaluare a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, împreună cu formatul raportului anual de evaluare a incidentelor de integritate

În vigoare de la 30 august 2018

Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 751 din 30 august 2018. Formă aplicabilă la zi, 20 aprilie 2023.

Având în vedere obiectivul specific 2.1 - Îmbunătăţirea capacităţii de gestionare a eşecului de management prin corelarea instrumentelor care au impact asupra identificării timpurii a riscurilor şi vulnerabilităţilor instituţionale din Strategia naţională anticorupţie 2016-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 583/2016, care prevede ca măsuri introducerea unei metodologii standard de evaluare a riscurilor de corupţie şi dezvoltarea unui mecanism instituţional de evaluare ex-post a incidentelor de integritate,

în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. -

Se aprobă Metodologia standard de evaluare a riscurilor de corupţie în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, prevăzută în anexa nr. 1, împreună cu indicatorii de estimare a probabilităţii de materializare a riscurilor de corupţie, prevăzuţi în anexa nr. 2, cu indicatorii de estimare a impactului în situaţia materializării riscurilor de corupţie, prevăzuţi în anexa nr. 3, şi formatul registrului riscurilor de corupţie, prevăzut în anexa nr. 4.

Art. 2. -

Se aprobă Metodologia de evaluare a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, prevăzută în anexa nr. 5, împreună cu formatul raportului anual de evaluare a incidentelor de integritate, prevăzut în anexa nr. 6.

Art. 3. -

Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ

Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Tudorel Toader
Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale
şi administraţiei publice,
Paul Stănescu
Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan

Bucureşti, 2 august 2018.

Nr. 599.

ANEXA Nr. 1

METODOLOGIE STANDARD
de evaluare a riscurilor de corupţie în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale

ANEXA Nr. 2

Indicatorii de estimare a probabilităţii de materializare a riscurilor de corupţie

Nivelul probabilităţii Descriere Indicatori Factori favorizanţi
1 - scăzută Ameninţarea de corupţie este foarte puţin probabil să se manifeste. - Nu există cazuri anterioare în propria instituţie şi nici în alte instituţii, în domenii de activitate similare.
NOT Ă:
Evaluarea istorică a cazurilor se va limita la datele existente în instituţie, înfiinţarea acesteia sau organizarea/reorganizarea în actuala organigramă şi având la bază actuala reglementare, dacă aceste detalii sunt relevante.
- Sunt prezenţi maximum 3 factori favorizanţi.

1. probleme de natură legislativă - lacune legislative, norme neclare, imprevizibile, reglementarea unor excepţii care ridică probleme de interpretare şi aplicare, flexibilitate în interpretarea subiectivă;
2. capacitate limitată de verificare a activităţii desfăşurate;
3. particularităţi ale culturii organizaţionale privind acceptarea de avantaje materiale, respectiv toleranţa unor astfel de comportamente;
4. existenţa unor surse de ameninţare sau presiune asupra personalului;
5. contacte frecvente cu exteriorul instituţiei, cu beneficiari ai serviciilor publice;
6. exercitarea atribuţiilor de serviciu în afara sediului instituţiei publice;
7. gestionarea informaţiei - obţinere, deţinere şi utilizare a informaţiei, accesul la informaţii confidenţiale, gestionarea informaţiilor clasificate;
8. gestionarea mijloacelor financiare;
9. achiziţia/gestionarea de bunuri, servicii şi lucrări;
10. acordarea de aprobări, avize ori autorizaţii;
11. activităţi de eliberare/emitere a unor documente;
12. îndeplinirea funcţiilor de control, supraveghere, evaluare şi consiliere, audit;
13. competenţa decizională exclusivă;
14. activităţi de recrutare şi selecţie a personalului;
15. constatare de conformitate sau de încălcare a legii, aplicare de sancţiuni.
2 - medie Ameninţarea de corupţie este posibilă, aceasta se poate manifesta. - Există cazuri de corupţie în domenii similare de activitate ori situaţii care prezintă similitudini cu ameninţarea definită.
- Sunt prezenţi maximum 5 factori favorizanţi.
3 - ridicată Ameninţarea de corupţie poate să se manifeste în mod curent în activitate. - Există cazuri de corupţie în propria instituţie.
- Există multiple cazuri în domenii similare de activitate ori situaţii care prezintă multiple similitudini cu ameninţarea definită.
- Sunt prezenţi peste 5 factori favorizanţi.
În ipoteza în care factorii favorizanţi reprezintă unicul indicator identificat, prezenţa unui anumit număr de factori favorizanţi nu conduce în mod automat la introducerea riscului într-o anumită categorie, Grupul de lucru luând această decizie pe baza analizei concrete. Prezenţa acestor factori la nivelul instituţiei, activităţii sau personalului se evaluează de către Grupul de lucru pe baza actelor normative, procedurilor interne, precum şi având în vedere datele, informaţiile, dar şi experienţa membrilor.

ANEXA Nr. 3

Indicatorii de estimare a impactului în situaţia materializării riscurilor de corupţie

Nivelul impactului Descriere Indicatori Observaţii
1 - scăzut Producerea faptei de corupţie nu afectează activitatea de ansamblu a instituţiei, având impact financiar şi de imagine minim. • nu generează efecte la nivelul altor activităţi, cu excepţia celei în cadrul căreia s-a produs fapta;
• afectarea neglijabilă, nesemnificativă a desfăşurării activităţii;
• impact minor sau nesemnificativ asupra atingerii obiectivelor profesionale;
• susceptibil de a conduce/provoca publicitate negativă;
• afectează în mică măsură şi pe o perioadă scurtă de timp percepţia asupra instituţiei şi a corpului profesional;
• impact financiar minim sau inexistent.
• Efectele la nivelul activităţii în cadrul căreia s-a produs fapta sau la nivelul celorlalte activităţi ale instituţiei se evaluează din punctul de vedere al perturbării calendarului activităţilor, calităţii serviciilor, legalităţii activităţii, eficienţei administrative sau economice.
• Impactul financiar se analizează pe baza resurselor cheltuite ineficient sau în mod ilegal, precum şi pe baza eventualelor pierderi, dacă este cazul.
2 - mediu Producerea faptei de corupţie aduce atingere modului de desfăşurare a activităţilor instituţiei în ansamblu, are impact financiar şi afectează imaginea instituţiei. • aduce atingere modului de desfăşurare a activităţilor instituţiei în ansamblu (nu numai activităţii în cadrul căreia s-a produs fapta);
• obiectivele profesionale sunt atinse parţial;
• eficienţa activităţii este afectată;
• există impact financiar;
• imaginea instituţiei a fost afectată, existând publicitate negativă, cu precădere la nivel local.
3 - ridicat Producerea faptei de corupţie aduce o atingere gravă modului de desfăşurare a activităţii instituţiei sau chiar blochează desfăşurarea acesteia, are impact financiar important şi aduce grave prejudicii de imagine instituţiei. • atingere gravă adusă activităţii;
• imposibilitate de îndeplinire a obiectivelor stabilite pentru domeniul de activitate sau un impact semnificativ asupra acestora;
• deteriorarea pe termen mediu şi lung a eficienţei activităţii, întârzieri în derularea activităţilor planificate;
• pierderi financiare pentru înlocuirea ori instruirea personalului, schimbarea procedurilor de desfăşurare a activităţii, achiziţii neplanificate de mijloace tehnice etc.;
• imaginea instituţiei a fost puternic afectată, existând publicitate negativă, la nivel naţional sau internaţional.

ANEXA Nr. 4

Formatul registrului riscurilor de corupţie

Identificarea şi evaluarea riscurilor de corupţie Stabilirea măsurilor de intervenţie
Domeniul de activitate în care se manifestă riscul de corupţie Descrierea riscului Cauze Probabilitate Impact Expunere Măsuri de intervenţie Responsabil pentru implementare Termen/Durată de implementare

ANEXA Nr. 5

METODOLOGIE
de evaluare a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale

ANEXA Nr. 6

Format de raport anual de evaluare a incidentelor de integritate

I. Incidente de integritate

Nr. total de incidente de integritate
Tipul de fapte Nr. de abateri de la normele deontologice sau de la alte prevederi similare menite să protejeze integritatea funcţiei publice
Nr. de infracţiuni de corupţie sau de fapte legate de nerespectarea regimului interdicţiilor, incompatibilităţilor, conflictului de interese sau declarării averilor
Nr. de încălcări ale obligaţiilor legale privind averile nejustificate, conflictul de interese sau regimul incompatibilităţilor
Structura/Compartimentul/Direcţia/Sectorul de activitate în care au intervenit incidente de integritate
Funcţiile persoanelor care au săvârşit incidentele de integritate Nr. de fapte săvârşite de persoane cu funcţii de conducere
Nr. de fapte săvârşite de persoane cu funcţii de execuţie
Nr. de sancţiuni aplicate Nr. de sancţiuni disciplinare
Nr. de sancţiuni administrative
Nr. de sancţiuni penale
Durata medie a procedurilor de cercetare a faptelor ce constituie abateri disciplinare

II. Măsuri de prevenire şi/sau control

Nr. total de măsuri propuse:
Descrierea măsurilor Stadiul implementării
1.
2.
3.